tirsdag 6. mars 2012

Portretter

Før vinterferien hadde vi en hjemmeoppgave om å ta to portrettbilder av en person vi kjenner godt. Det ene bildet skulle være dramatisk i belysning, og det andre nært, spontant og naturlig. Jeg tok bilder av tvillingsøsteren min, Liv. Da jeg tok bildene prøvde jeg å få til interessante og uttrykksfulle portretter, og ikke bare et pent bilde av en person. 


ISO: 200
Blenderåpning: 5,6
Eksponeringstid: 1/125 sek. 

Bildet bildet er veldig nær og tatt i sterkt sollys. Det ble litt for lyst, slik at noen av linjene i ansiktet forsvant, så derfor syntes jeg det fungerte best å redigere det i sort/hvit. Ellers er jeg fornøyd med komposisjonen. Jeg valgte å la ansiktet og håret dekke hele bildet, slik at bakgrunnen ikke ble med. 

ISO: 200
Blenderåpning: 2
Eksponeringstid: 1/60 sek. 

Dette bildet redigerte jeg også i sort/hvit, og har ikke like sterkt lys som det forrige. Bildet er ganske nært og alvorlig. 



ISO: 200
Blenderåpning: 4,5
Eksponeringstid: 1/400 sek.

Her har jeg brukt sterke kontraster, mens bildet har et naturlig uttrykk. 

ISO: 200
Blenderåpning: 2
Eksponeringstid: 1/1250 sek. 

Da jeg redigerte dette bildet, eksperimenterte jeg med forskjellige teknikker i Photoshop. Jeg redigerte enda sterkere kontraster, selv om det var ganske store kontraster før jeg redigerte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar