mandag 5. mars 2012

Bokomslag

Prosess
Vi har jobbet med bokomslag-oppgaven i uke 7 og 8. Utgangspunkt for oppgaven er koldnål- og linotrykkene vil har trykket før, og som vi har digitalisert ved å ta bilde av de og legge de inn på dataen. Ved å bruke Photoshop og InDesign skulle vi bruke trykkene som coverillustrasjoner til et bokomslag. 


Resultat
Jeg laget flere forslag, noen med utgangspunkt i koldnåltrykket, og noen i linotrykket. 
Til dette bokomslaget har jeg brukt koldnål-trykket. Jeg er ikke fornøyd med resultatet, men tok det med for å vise at ikke alt fungerer like godt. Det som er galt med bokomslaget, er at skriften er vanskelig å lese. Overskriften og forfatternavnet på forsiden forsvinner i den grønne, stripete bakgrunnen. Teksten på baksiden er også vanskelig å lese, og jeg synes det så litt rotete ut med den sammensettingen av farger jeg har. 



Dette bokomslaget er det ferdige resultatet jeg har valgt, og er mest fornøyd med. All skrift kommer tydelig fram og er lett å lese. Dette bokomslaget henger mye bedre sammen enn det forrige, med rød, sort og hvit som de eneste fargene. 


Hva har jeg lært?
Jeg har lært at når en skal lage bokomslag, så er ofte det enkleste det beste. Det er ikke lurt å ha med for mange og forstyrrende elementer, og skriften må være tydelig og godt leselig. 
Det har vært en spennende oppgave, og det har vært gøy å prøve på noe helt nytt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar