torsdag 29. mars 2012

Linjer

I uke 13-14 har vi jobbet med linjer og striper som tema, og her er noen av mine resultater: 
ISO: 100
Eksponeringstid: 1/125 sek.
Blenderåpning: f/5.6

Bildet er tatt utenfor skolen, og er av murer og en benk. Det var sterk sol som lyste opp toppen av murene, mens den lagde mørke skygger på sidene. Bildet har klare linjer og en tydelig komposisjon. I Photoshop har jeg gjort om bildet til sort/hvit og endret på kontrastene. I tillegg har jeg gjort bildet mørkere og mørkere lengre innover i bildet, for å skape dybde. Jeg komponerte bildet i kameraet, slik at jeg ikke trengte å «croppe» det i Photoshop.

ISO: 100
Eksponeringstid: 1/200 sek.
Blenderåpning: f/9


Dette bildet er av et tak tatt ovenfra og viser også tydelig linjer. Jeg har redigert det til sort/hvit, forsterket kontrastene, slik at bildet er lyst på høyre side og mørkt på venstre. Jeg fjernet støy som var i bakgrunnen ved å «croppe» det litt. 


ISO: 80
Eksponering: 1/148 sek.
Blenderåpning: f/4.6

Bildet er tatt oppover veggen på skolebygningen. Linjene i går diagonalt fra nedre venstre del, til øvre høyre, og skaper komposisjon i bildet. Blikket følger linjene opp og ned. 

ISO: 400
Eksponeringstid: 1/17 sek. 
Blenderåpning: f/3.1


Dette bildet har ikke så tydelig komposisjon, men jeg tar det med fordi jeg synes linjene er spennende her. Bildet er tatt gjennom et vindu med ruter, og peker ned på et rutete gulv. Jeg har redigert kontrastene og hvitbalansen for å få linjene til å stå fram. 


Oppgaven har vært spennende å jobbe med. Linjer kan være mye mer enn det man først tenker på, og linjer som tema kan lage spennende bilder og komposisjoner. Linjene er med på å fører blikket frem og tilbake i bildet. Jeg valgte å redigere bildene til sort/hvit fordi det fremhever kontrastene og gjør at vi ser linjene tydeligere. 

1 kommentar: